LEGO nimetus tuleneb taanikeelsest sõnas “leg godt”, mis on tähendab “mängi hästi”. See asutati 1932. aastal Ole Kirk Kristianseni poolt ja sellest ajast alates on LEGO Group edukalt arenenud perefirma. LEGO-ga mängimise juures on algusest peale rõhutatud läbi mängu õppimise konseptsiooni, mis loob aluse lapse mitmekülgsele ja loovale arengule.

Mängu definitsiooni on sageli tõlgendatud kui struktureerimata lõbus aeg lapseeas. Legodega mängimine tõestab, et mäng võib samaaegselt arendada kognitiivseid ning sotsiaalseid oskuseid, peenmotoorikat, probleemi lahendamist ja palju muud. Seetõttu sobivad need ideaalselt õppe- ja mänguvahendiks nii kodus, lasteaias kui ka koolis. Sõltuvalt lapse vanusest ja arengutasemest on LEGO klotse saadaval erinevas suuruses, mis loob mängurõõmu igas eas mudilasele. 

Uuringute kohaselt on regulaarne LEGO klotsidega mängimine toetav ka lastele, kes seisavad silmitsi mõne järgnevalt nimetatud erivajadusega:

  1. Sensoorse töötluse häire (SPD)
  2. Düspraksia tähelepanupuudulikkuse hüperaktiivsuse häire (ADHD)
  3. Tähelepanu puudulikkuse häire (ADD)
  4. Autismispektri häire (ASD)
  5. Aspergeri sündroom

Kuidas toetab LEGO klotsidega mängimine sinu lapse arengut?

  1. Meeskonnatöö ja sotsiaalsed oskused – lapsed teevad väikeses rühmas koostööd, et ühiselt midagi luua. Näiteks võib igale lapsele anda mingi kindla rolli: ühel nädalal võivad nad olla ehitajad, järgmisel arhitektid! Lastele õpetatakse iga rolli jaoks spetsiaalseid reegleid ning austatakse ja kuulatakse üksteist vastavalt sellele, kelle roll peab mängima hakkama ja millal. Ühine meeskonnatöö soodustab ühist keskendumist, jagamist, tugevdab positiivset käitumist ja sotsiaalset kontakti. Sotsiaalseid oskusi ja tavasid julgustab ning tugevdab juhendaja või lapsevanem.
  2. Suhtlus ja keeleoskus -Selleks, et luua koostööna mõnda legoehitist, õpivad lapsed omavahel suhtlemist, väljendades oma mõtteid, soove ja vajadusi ning kuulates teisi ja nende vastuseid. Grupi erinevate rollide ja vestluste kaudu arendatakse keeleoskust, lisades ideid läbirääkimiste ja kompromisside osas. Individuaalselt mängiv laps võib  välja mõelda lugusid, luues tegelasi ja dialooge, mis paneb aluse keele ja kõne arengule.
  3. Probleemide lahendamine, matemaatika ja ruumiteadlikkus – juhiste järgimine, järjekorra dešifreerimine, hulga mõistmine, sümmeetria, mustrite ja klotside asukoha mõistmine aitab lastel arendada oma matemaatilisi oskusi ja ruumiteadlikkust ning julgustab neid probleemide lahendamisel ja uute ideede väljatöötamisel. Paigutades klotse etteantud kahetasandilise joonise abil ning ootamatult leides, et mudel pole õigesti koostatud, õpib laps sammukaupa tagasi minema, kuni eksimus on leitud. Oskus ruumilist objekti koostada kahetasandilise joonise abil on eluks hädavajalik ning aitab hiljem lapsel näiteks kaarti või GPSi lugeda, ilmakaari mõista jne.
  4. Loovus ja katsetamine – Ilmselt pole kellelegi vaja selgitada, et LEGO klotsidega ehitiste ja leiutiste konstrueerimine arendab lapse loovust. Isegi juhendite järgi kokkupannes võivad lapsed tihtipeale eksida ning luua hoopis midagi omanäolisemat, kui LEGO leiutajate armee seda alguses ette on näinud. Julgustage last looma midagi omanäolist, selmet jälgida kuivalt klotsidega kaasatulnud dokumentatsiooni.
  5. Füüsiline areng – LEGO-ga mängimisel on teadaolevalt hämmastavaid eeliseid peenmotoorika arendamisel, sõrmede osavuse ja jõu tajumisel. LEGO tükkide kokkupanekul kasutatavad erinevad rõhuasetused on suurepärane harjutus väikestele sõrmedele, toetades lapsi pliiatsi hoidmisel ja kirjutamisel avaldatava surve kontrollimisel.
  6. Kannatlikkus ja pettumuse ohjamine – LEGO-ga mängimine võib olla häiriv, kui klotsid ühe väikese liigutuse tõttu kokku kukuvad – esialgu on see pettumust valmistav, kuid LEGO-ga korduv mängimine aitab lastel tegelikult püsivust arendada ja pettumusest üle saada, teades, et nende meistriteoseid saab uuesti ehitatada.
  7. Enesekindlus –  LEGO loomingu loomine (olgu see siis juhise järgimine või enda idee teostus) võimaldab lapsel saavutada eduelamust, tunda uhkust ning muutuda enesekindlamaks. See innustab last looma veel keerukamaid ehitisi ja legokonstruktsioone.
  8. Ärevuse ja stressi vähendamine – LEGO-ga mängimine võib tegelikult olla tõeliselt rahustav ja lõõgastav ning see võib olla kasulik lastele, kellel esineb ärevust või muresid. LEGO-ga mängimine ja loomine võib tuua kaootilisse või stressirohkesse päeva rahutunde ning sellel on tohutu terapeutiline kasu.
  9. Keskendumine – Juhise järgimine või mõtlemine, milline legotükk tuleb järgmisena eeldab tähelepanu ja keskendumist. LEGO-ga mängimine võib toeks olla lastele, kellel esineb keskendumishäireid.

Kui tundub, et laps ei ole alguses LEGO klotsidest väga huvitatud, võib alustada millegi ehitamisega seni, kuni lapse tähelepanu on võidetud ja seejärel võib anda juhtimise lapsele järkjärgult üle. Loomulikult ei pea alustama LEGO Education jms. lasteaedades ja koolides populaarsetest komplektidest, vaid valige esmalt lapse arengule jõukohased komplektid. Tänapäeva nutiühiskonnas on tavapärane, et lapsed soovivad klotside kokkupanemise asemel hoopis mobiiltelefonis surfata, kuid ka siin võib järjekindlus võidule viia. Sellisel juhul võib ühendada omavahel mitu tegevust:  leidub mitmeid LEGO Education õppekomplekte, mis hõlmavad omavahel ka ehitamist, kodeerimist ning nutikat nutivahendi kasutamist. Juba varajases eelkoolieas saab legomängu siduda robootikaga, mis paneb last ennekõike loovalt mõtlema ja aitab avastada potentsiaali ning tutvuda nutikal viisil elektroonikaseadmetega. 

Vanematele on LEGO klotsid hea viis, kuidas oma lapsega lõbusal ja harival viisil aega veeta. Kui just sinu laps on  nutikas ja andekas ning tahaksid pakkuda talle väljakutseid, et arendada edasi tema oskusi ning hoida üleval tema õpimotivatsiooni, siis LEGO Education on Sinu lapsele sobilik. Kuni 3nda eluaastani on soovitatav kasutada LEGO Duplo klotse. 

Kes oleks võinud arvata, et nendel värvilistel väikestel plasttükkidel võiks olla nii hämmastavaid eeliseid!

Jaga:

administrator

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga